Banner Top
Log In

Стадії розвитку особистості по З. Фрейду

Ми всі  з вами проходимо один і той же шлях від народження до зрілості. Кожен з нас має досвід перебування в утробі матері, пережив шок від вилучення з теплого і безпечного світу материнського лона в чужій і дивний зовнішній світ. І кожен змушений був пристосовуватися до цього світу, як міг. Від того, як відбувалося пристосування до цього зовнішнього світу, в яких умовах і під які вимоги, залежить те, якою особистістю ми з вами стаємо. Але ще більше впливає на нас те, наскільки адекватний відгук у нашого оточення знаходили наші природні бажання.

Адже не секрет, що переживання раннього дитинства накладають сильний відбиток на нашу особистість. З. Фрейд у своїй психоаналітичної теорії вивів стадії розвитку особистості, вивчення яких проливає світло на розуміння того, чому ті чи інші риси переважають в нашому характері. Давайте послідовно розглянемо ці стадії.

Думаю, багато хто чув, що З. Фрейд велике значення надавав прагненню людини отримувати задоволення від свого тіла. Він називав це прагнення лібідоносним інстинктом, а саму енергію бажання — лібідо. Фрейд вважав, і в т.ч. цією передумовою користуються сучасні психологи, що кожна людина народжується з певною кількістю сексуальної енергії (лібідо). При чому, під сексуальною енергією ми будемо мати на увазі не тільки прагнення отримувати задоволення від сексу, але і в принципі, отримувати задоволення від будь-яких своїх тілесних функцій.

У різні періоди життя ця енергія в найбільшою мірою проявляється в якійсь одній зоні організму, яка служить основним джерелом отримання задоволення. Саме за «місцем» отримання задоволення і були названі стадії розвитку людини. Всі вони пов’язані з різними ерогенні зони, тобто особливо чутливими ділянками тіла. До них відносяться очі, вуха, рот, анус, молочні залози, статеві органи.

Т.ч. психологічний розвиток людини в значній мірі визначено його біологічної логікою розвитку. Але індивідуальні риси і особливості характеру будуть залежати від того, наскільки сприятливо чи ні протікала та чи інша стадія, в яких соціальних умовах це відбувалося, які цінності та установки вкладалися батьками на тій чи іншій стадії розвитку людини.

Психосексуальні стадії розвитку особистості:
1. Оральна стадія триває від моменту народження до півтора років і займає період годування дитини грудьми.

2. Анальна стадія триває від півтора до трьох років. Це період, коли дитини найбільш інтенсивно привчають до горщика, і він вчиться контролювати свої сфінгтри (м’язові кільця), опановуючи своєї функцією.

3. Фалічна стадія займає період від трьох до шести років, коли на перший план виходить інтерес до протилежної статі і усвідомлення наявних між статями відмінностей.

4. Латентна стадія триває від шести до дванадцяти років, характеризуючи період затишшя в психіці людини, коли на перший план виходить не інстинктивна життя, а пізнання світу і побудова соціальних контактів.

5. Генітальна стадія припадає на період статевого дозрівання. З цього моменту сексуальна енергія починає заявляти про себе в повний голос і людина знаходить нові способи отримання задоволення, лише частково доступні йому раніше. На тлі цієї гормональної бурі і відбувається остаточне формування особистості людини.

Але найбільший вплив на формування особистості і рис характеру надають найбільш ранні етапи розвитку людини, названі Фрейдом прегенітальнимі стадіями. Адже людина їх проходить ще до того, як в повній мірі усвідомлює, яке значення в отриманні задоволення грають його статеві органи. Від того, чи отримує дитина на кожній цій стадії достатню увагу і турботу або навпаки, ця турбота проявляється надміру, залежить те, як надалі буде йти ця людина по життю, які риси характеру будуть у нього переважати.

Якщо дитина недоотримує бажаного, наприклад, його рано віднімають від грудей, то і надалі він може відчувати, що йому не вистачає чогось важливого в житті, шукати і не знаходити цього. Якщо ж дитину оточують надмірною турботою, не даючи йому можливості самостійно контролювати свої природні функції (наприклад, видільні), то у нього формується відчуття некомпетентності і залежності.

І в тому і в іншому випадку енергія лібідо не знаходить потрібного виходу і накопичується у відповідній зоні тіла. Відбувається фіксація на тій чи іншій стадії розвитку, тобто застрявання на ній. Це виражається в придання надмірного значення способам отримання задоволення, характерним для більш ранніх стадій. Так, найбільш часто зустрічається сьогодні форма такої поведінки — це переїдання. Воно є прямим наслідком бажання людини отримувати більше задоволення від життя. Але, замість того, щоб знайти більш дорослі форми отримання цього задоволення, людина скочується на більш ранню стадію, і веде себе як маленька дитина, що ссе материнські груди.

Цей процес переходу на більш ранні етапи розвитку отримав назву регресії. І чим сильніше була фіксація, застрявання на попередній стадії, тим більша ймовірність скочування людини в дитячі форми поведінки. Особливо явно цей процес видно, коли людина переживає стрес. Тоді він намагається відновити свою душевну рівновагу шляхом «випробуваного» способу отримання задоволення. Курці починають палити одну сигарету за іншою, ненажери об’їдаються, часом навіть не відчуваючи смаку їжі, повністю зайняті самим процесом поглинання, ну а частина людей «топить горе в вині» …

І чим гірше людина справляється з тими вимогами та завданнями, які покладають на нього більш пізні етапи розвитку, тим більше він схильний до регресії в моменти емоційного або фізичного стресу. Тому позбутися такого регресивного поведінки можна двома шляхами: проаналізувавши, зрозумівши і відпрацювавши ті найбільш ранні психологічні причини, які привели до формування і закріплення такої поведінки — найбільш дієвий, але і найбільш складний і трудомісткий шлях. Або ж звернути увагу на своє вміння справлятися з життєвими труднощами, відпрацьовуючи відповідні навички — це вторинний, допоміжний шлях, який допоможе частково усунути небажану поведінку, але не його коріння. Куди направити свої сили — тепер ваша черга.

У наступних статтях зупинюся на вищеописаних стадіях і відповідних їм риси характеру більш докладно.

views:
16